2006

Een korte terugblik op de Railhobbyreizen

Harz (Pasen) - Luxemburg & Ardennen - Mecklenburg – Vorpommern ( Schwerin) - Reisverslag 18-daagse reis naar Canada- Dresden, Ertzgebirge & Bohemen - Verslag 3-daagse reis naar Henegouwen en Valenciennes


Verslag 5 daagse reis naar de Harz (Pasen)
13 t/m 17 april 2006

Het was druk op de vroege ochtend van donderdag 13 april 2006. Maar liefst vijftien passagiers stapten in Alphen aan de Rijn op en dat betekende voor de keukencrew op het kantoor van Railhobbyreizen hard werken om een ieder te voorzien van een kopje koffie of thee. De overige passagiers stapten op in Utrecht en Velp en zo vertrokken we, na de koffiestop in Zevenaar, met een gezelschap van 32 personen richting Harz. Na een voorspoedige reis arriveerden we in het uitstekende Ramada Treff Hotel in het fraaie stadje Wernigerode. Tijdens het buffetdiner deden we een opmerkelijke ontdekking…… Ad Venderbos stond opeens in kokskleding tussen de salades, warme en koude gerechten. We konden onze ogen niet geloven en helemaal niet toen we Ad ook rustig aan een tafeltje zagen happen. Hij bleek in de chef kok van het hotel    ( een voor hem onbekende) tweelingbroer te hebben.  Beide heren konden het snel goed met elkaar vinden en de volgende dagen werd de Duits – Nederlandse alliantie alleen maar verstevigd.

Vrijdagmorgen keek een ieder hoopvol naar buiten. Hoe is het weer ? Zou de Brocken dit keer niet onder de wolken verscholen zijn ? Wij hadden enorm geluk! Na het bezoek aan de werkplaats van de HSB vertrokken we per stoomtrein van Wernigerode via Drei Annen Hohne en Schierke naar de top van de ruim 1100 meter hoge berg. Het was fris, er lag nog volop sneeuw, maar ook het zonnetje liet zich regelmatig zien. Op de top van de Brocken kregen we nog een flinke hagelbui over ons heen, maar dat kon niemand deren. Het was helder en het uitzicht betoverend.  De terugreis voerde ons per spoor naar Nordhausen, waar Gerda ons met haar touringcar opwachtte. Via een schitterende route dwars door de Harz bracht reisleider Leo van der Werf ons naar het hotel terug.

Op zaterdag bezochten wij het zeer interessante Bergbaumuseum “ Der Rammelsberg “ en een groot deel van de groep daalde honderden meters af om te zien op welke wijze d.m.v. waterenergie de erts de berg verliet.  Aansluitend reden wij per Grubenbahn de berg in om te ervaren op welke wijze de mijnarbeiders vroeger hun brood verdienden. Het middagprogramma stond in het teken van een stoomrit met de Warnetalbahn van Bad Salzgitter naar Börssum v.v.  De trein was druk bevolkt met o.a. ouders en kinderen die de jaarlijkse Paastrip met de stoomtrein maakte. Onderweg werd gestopt om de kinderen de gelegenheid te geven eieren te zoeken.  Na afloop keerden wij direct terug naar Wernigerode, waar het merendeel van de passagiers nog even het historische centrum ging bekijken. ’s Avonds was er gelegenheid om de dansvloer onveilig te maken. De echtparen Van der Kroef en Dart maakten daar, evenals Liesbeth Kuiper en Wouter Koopman, dankbaar gebruik van.

Zondag na het ontbijt reden wij naar tramstad Nordhausen, waar, na het welkomstwoord en een kijkje in het depot,  werd ingestapt in een historische tram voor verkenning van het gehele net van de stad Nordhausen. In de praktijk betekende dit het traject de lijnen 1 en 2 en er werd diverse keren een fotostop ingelast.

Na terugkeer bleek de stad inmiddels ontwaakt en een ieder zocht een plekje voor een hapje en een drankje.  Een paar deelnemers namen hun kans waar en maakte de tramrit met lijn 10 naar Ilfeld, waar ze door de touringcar weer werden opgepikt. Aansluitend stond een rondrit door het prachtige natuurgebied van de Harz op het programma. Via o.a. Walkenried en wintersportplaats Braunlage arriveerden we in Goslar voor de theepauze. Het weer was ons inmiddels niet goed gezind meer, want de regen kwam gestaag omlaag, maar dat mocht de pret niet drukken. Via Bad Harzburg werd naar onze standplaats teruggekeerd, waarna een ieder weer kon genieten van het uitstekende buffet.

De laatste dag brachten wij eerst een (geslaagd) bezoek aan het Harzer Modelbahnzentrum te Lauthenthal, waarna de stad Hannover op het programma stond. Het weer was ons inmiddels weer gunstig gezind en dat noopte een aantal tot het maken van een flinke wandeling door deze mooie stad met zijn historische gebouwen en brede winkelstraten.  Tot slot keerden wij via de autowegen terug richting Nederland. Naast een aantal bekende gezichten konden wij ook weer een aantal nieuwelingen verwelkomen. Het echtpaar Van Huijksloot uit Capelle a/d IJssel , mevrouw Leenen en de heer De Jager uit Halfweg en niet te vergeten Magda Beukers, de wederhelft van Jan van ’t Veen, die binnen de kortste tijd in Jo Wolff haar evenknie had gevonden. Kortom, het was een gezellige reis waarop veel genoten en gelachen werd. En dat was voor een groot deel de verdienste van het leidend trio : Gerda Tromp, Leo van der Werf en Pieter van Vaalen.

boven


Reisverslag Luxemburg & Ardennen 2006

door Ger Haaswinders

Donderdag 25 mei

Na in Utrecht de laatste reiziger van de 37 tellende groep deelnemers aan deze excursie was ingestapt, togen wij op weg naar het einddoel van deze dag, het hotel in Luxemburg. Ter hoogte van Weert was de koffiestop. Via Maastricht en Luik ging het verder naar Barraque Fraiture in de Ardennen voor de lunchstop om daarna de Tramway Touristique de l’Aisne te bezoeken. Deze TTA verzorgt met de typische Belgische spoorauto’s en het geluid van hun karakteristieke claxon tussen Pont Erezée en Dochamps een museale tramdienst op het overgebleven 10 km gedeelte van de eens 64 km lange voormalige NMVB buurtspoorlijn Melreux – Manhay - Comblain-la-Tour. In 2009 hoopt men weer de eveneens typische Belgische vierkante stoomtramlocomotief in te zetten. In 2011 verwacht men het 2 km verderop gelegen Lamorménil te bereiken. Na een zeer geslaagde tramrit door de prachtige bosrijke omgeving namen wij afscheid van de TTA om na een korte pauze in Barraque Fraiture onze reis te vervolgen. Na een voorspoedige rit kwamen wij aan bij ons hotel, waar na het inchecken en het opfrissen een goed verzorgd diner de dag op waardige wijze werd afgesloten.

Vrijdag 26 mei

Deze ochtend werd een bezoek gebracht aan het zeer fraaie trammuseum van de stad Luxemburg. Tijdens de rondleiding leerden wij de geschiedenis van het trambedrijf, dat tussen 1875 en 1964 heeft gereden. Tot onze grote verrassing reed men een motorwagen naar buiten voor een kort ritje over het sporencomplex op het voorterrein van het museum. Na dit geslaagde bezoek kon men vlak bij de oude binnenstad worden afgezet voor een kleine verkenning van het stadscentrum.

’s Middags was er een toeristische rondrit door het Moezeldal via Echternach en het fraaie Müllertal, ook bekend als de “Petite Suisse”.  Een zeer fraaie route, dat door het miezerige weer helaas niet de volle schoonheid van het mooie landschap weergaf.

Zaterdag 27 mei

Deze dag gingen wij al vroeg met de bus op pad, Over de locale wegen door de prachtige streek van de Gaume gingen wij langs Montmédy en door het stroomgebied van de rivier Chiers naar Sedan in Frankrijk. Hier kreeg men volop de gelegenheid het grootste en zeer imposante kasteel van Europa te bezichtigen. Vervolgens ging het naar Bouillon in België. In dit fraai gelegen plaatsje, dat ligt aan de rivier Semois, werd de lunch gebruikt met uitzicht op het op de top van de rots gelegen kasteel van de kruisvaarder Godfried van Bouillon.

Kort na vertrek reden wij weer Frankrijk binnen om een bezoek te brengen aan het Fort Fermont. Dit fort, gebouwd tussen 1930 en 1940, maakte deel uit van de eens roemruchte Maginotlinie. Tijdens de inval van het Duitse leger in mei 1940 hield dit fort als enige stand tegen de vijandelijke troepen, maar werd door de capitulatie van Frankrijk uiteindelijk “overgeleverd aan de vijand zonder overwonnen te zijn” . Thans is dit fort met een omtrek van zo’n twee kilometer en 30 meter onder de grond met munitiedepots, eigen elektriciteitscentrale, kazerne, lazeret en nog veel meer, ingericht als museum. Om de grote ondergrondse afstanden binnen dit fort met zijn vertakkingen te overbruggen was er ook een elektrische tram, Deze vervoert de huidige bezoeker over een afstand van  1 km naar een van de geschutskoepels. Hier zag men o.a. het ingenieuze en complexe monorailsysteem voor de aan- en afvoer van munitie. Na een uitgebreide rondleiding stapten wij na afloop zeer onder de indruk weer in de bus voor de laatste etappe naar ons hotel.

Ter afsluiting van deze bewolkte, maar overwegend droge dag, kon men voor en na het diner vlak bij het hotel nog de verrichtingen gadeslaan van de lopers aan de jaarlijkse marathon.

Zondag 28 mei

Eindelijk de lang verwachte zon! De ochtend kon men vrij besteden en dat betekende voor velen eerst een bezoek aan het station. Want het onverwachte sloeg weer eens toe op onze reis. Er werd een stoomrit gereden naar Saarlouis en het vertrek van de zwaar rokende loc werd vanzelfsprekend uitgebreid op het fiilmrolletje vastgelegd. Daarna was er nog volop tijd de prachtige binnenstad te verkennen.

’s Middags werd een bezoek gebracht aan de voormalige mijnspoorlijnen van het industriële park “Fond de Gras”, gelegen ten zuidwesten van de hoofdstad aan de grens met Frankrijk en België. Vooral de 700 mm Minièresbunn met stoom en verder 1400 meter elektrisch door de voormalige ijzermijn naar de andere kant van de berg maakte veel indruk. Ook de entourage van de normaalspoorlijn “Train  1900” riep rondom het station Fond de Gras de sfeer op van het stoomtreintijdperk uit lang vervlogen tijden. Met drie-assige houten rijtuigen met doorlopende treeplanken onderhoudt men de voormalige verbinding naar het station van Pétange, waarbij op het 8 km lange traject stijgingen voor komen tot 23 ‰. Na in Pétange afscheid te hebben genomen van dit spoorse gebeuren werd koers gezet naar het hotel.

Maandag 29 mei

Na het ontbijt en uitchecken vertrokken wij om de thuisreis te aanvaarden. Maar voorlopig reden wij door het hertogdom noordwaarts naar Wilz, Vanaf hier werd zoveel mogelijk de voormalige spoorbaan naar Bastogne in België gevolgd. Hier bezocht een groep het zeer interessante museum over de Slag om de Ardennen, terwijl de overigen de binnenstad verkenden. Weer bij elkaar ging de rit verder naar Luik, waar na de lunchstop het Spoorwegmuseum Kinkempois werd bezocht. In dit museum wordt op een aantrekkelijke manier allerlei spoorwegattributen, zoals kaarten, instrumenten, documenten, schaalmodellen etc., gepresenteerd, De ligging van het museum is uniek nl. op de bovenste verdieping in het administratiegebouw van het locomotievendepot van de NMBS. De ontvangst en uitleg was zeer hartelijk te noemen en later dan gepland namen wij afscheid van onze Belgische gastheren.

Restte ons nog een dinerstop nabij Weert en het afscheid nemen van onze medereizigers op de uitstapplaatsen. In ieder geval kan, weer of geen weer, teruggezien worden op een zeer geslaagde reis met Wouter Koopman en Ger Haaswinders als reisleiders en Hans Ahles als onze chauffeur.

boven


Reisverslag 6 dagen Mecklenburg – Vorpommern ( Schwerin)
zaterdag 5 t/m donderdag 10 augustus 2006

Zaterdag 05-08

Na een kopje koffie nabij Apeldoorn werd via de autowegen richting Bremen en Hamburg gereden en na de theestop nabij de oude grensplaats Gudow bereikten wij onze standplaats Schwerin tegen zes uur. Na een korte rondrit werd ingecheckt in het uitstekende InterCityHotel en ieder deelnemer ontving een vrijvervoersbewijs. De meeste deelnemers hadden direct uitzicht op het monumentale stationsgebouw, dat voor en na de maaltijd met grote regelmaat werd bezocht. Aan de nabij gelegen Pfaffenteich waren diverse terrasjes waar het ’s avonds uitstekend toeven was.  Het weer bleef ons de gehele reis meer dan zeer gunstig gezind, 25 graden en een heerlijk zonnetje.

Zondag 06-08

Vroeg appèl, want we vertrokken om 08.30 uur naar het schitterende merengebied in de deelstaat Sleeswijk Holstein. In Plön werd de koffiestop gehouden en vervolgens reden wij naar Schönberger Strand vanwaar de museumlijn naar Schönberg vertrok. Helaas had de stoomlocomotief het begeven, dus werd er met dieseltractie gereden. Na terugkeer werd het (rijdend) trammuseum bezocht met o.a. voertuigen uit Hamburg, Kiel en Hannover.

Aan de boulevard langs de Oostzee werd vervolgens door de meeste deelnemers de lunch gebruikt en bleef men lekker genieten van het fraaie strandweer. Langs Lütjenburg en de nieuwe autosnelweg A20 werd naar onze standplaats teruggekeerd. Na het diner werd door een aantal nog het centrum van deze fraaie stad bezocht, terwijl anderen neerstreken op een terrasje.

Maandag 07-08

Het ochtendprogramma bestond uit een bezoek aan de tramafdeling van de NVS (Nahverkehr Schwerin GmbH) met aansluitend een rit over een groot deel van het tramnet in een historische tram. Een bijzonder interessante excursie bij een gastvrij bedrijf. ’s Middags brachten we een bezoek aan de oude Hanzestad Wismar met zijn historische binnenstad en gezellige haven. Via een fraaie toeristische route terug naar Schwerin.

Dinsdag 08-08

Eerst naar Rostock voor een bezoek aan Depot 12, waar het museum is gevestigd van het trambedrijf van deze Hanzestad en na de lunchpauze in het centrum werd naar Bad Doberan gereden.  Ruim op tijd om “ Molli “ van de  Mecklenburgische Bäderbahn te fotografen en filmen op het moment dat de trein de Goethestrasse uit kwam puffen.  De bedoeling was om alleen de heenreis naar Kühlungsborn te maken, maar door een defect aan de touringcar werd het een retourreis plus extra treinritten van Bad Doberan naar Rostock (Regionalbahn) en van Rostock naar Schwerin (IC). Inmiddels was de bus ook gerepareerd en chauffeur Hans arriveerde bijna op het zelfde moment bij het hotel als de groep. Het weer was nog steeds prima…… ’s avonds dus een terrasje !

Woensdag 09-08

De vrije ochtend werd door velen besteed om de stad met zijn fraaie kasteel en het tramnet verder te verkennen. Ad Venderbos vertrok om 06.30 per trein naar Rostock om o.a. trams te fotografen, Ron Hellendoorn was ook in Rostock te vinden en de echtparen Berghuijs en Vlaanderen verkozen een langer verblijf in Schwerin boven de middagexcursie.  De planning van deze tocht was gedeeltelijk toeristisch en gedeeltelijk gericht op de museumlijn Hei Na Ganzlin, die de route Röbel – Ganzlin bedient. Na zeer moeizame kontakten vooraf hadden we niet bepaald een goed gevoel over het geplande bezoek aan het station van Röbel. Bij nadering van het station zagen wij een hele partij “ oud roest “ en wij waren bang dat onze vermoedens werden bewaarheid.  Het tegendeel was echter waar ! Na de gastvrije ontvangst begon de rondleiding en die duurde langer dan het geplande uurtje…….. Het was een meer dan geslaagd bezoek, waarbij het “ oud roest “ volledig tot leven werd gebracht. Helaas mag men dit jaar niet rijden op het baanvak van de DB, maar op het moment dat dit wel mag gaan we zeker een keertje terug.

Donderdag 10-08

Precies om 08.30 vertrokken we met een goed voorgevoel. Een stukje toeristisch, een behoorlijk bezoek aan de stad Lünenburg en tot slot een diner in hotel Dückinghaus in Merzen.  Al snel bleek dat het voorgevoel onjuist was. We kwamen terecht in een wirwar van “ Umleitungen “ en dat gooide het hele dagschema in de war, maar de groep was niet stuk te krijgen. Midden in het bos, waar herten en kraanvogels ons verbaasd aankeken, werd een ouderwetse sanitaire stop gehouden. Vervolgens werd besloten om Lünenburg te laten schieten om daarvoor in de plaats Dömitz met een bezoek te vereren. In deze oude DDR grensplaats aan de Elbe was niets te beleven, maar……………..een paar kilometer verderop vonden we het Panorama Café met schitterend uitzicht op de omgeving en de Elbe, waar o.a. de overblijfselen te zien waren van de, in de tweede wereldoorlog, gebombardeerde spoorbrug.  Een onverwachts hoogtepunt!  Het diner was gepland in  Bahnhofhotel Dückinghaus in het nietige plaatsje Merzen.  De hotelkamers zijn hier ondergebracht in wagons en de consumpties werden per trein aan tafel geserveerd. De maaltijd was overweldigend en vormde een perfect sluitstuk van een reis vol afwisseling en hoogtepunten. De touringcar werd bestuurd door hans Ahles, terwijl de leiding van de reis in handen was van Wouter Koopman en Ad Venderbos.

boven


Reisverslag 18-daagse reis naar Canada
vrijdag 15 september t/m maandag 2 oktober 2006

Vr. 15/09

In de loop van de ochtend checkten de 16 deelnemers in voor vlucht AC 817 naar Toronto in de Canadese staat Ontario. Na een voorspoedige vlucht in een Boeing 767 werd om 16.15 uur (plaatselijke tijd) voet op Canadese bodem gezet.  Wij werden opgewacht door Yvonne Leenaers, een Nederlandse, die al heel lang in Canada woont en regelmatig groepen begeleid.  Om ca. 18.30 uur bereikten wij het Clarion Hotel aan de rand van Toronto Downtown en na een drankje en een hapje stapte een ieder snel in bed (in Nederland was het tenslotte al ruim middernacht!)

Za. 16/09

Op deze vrije dag is de stad verkend. Eerst per Hop On Hop off bus, die ons langs alle belangrijke bezienswaardigheden reed, zoals  de CN Tower, kasteel Lomo, Harbour Front en het Sky (Rogers) Dome en later o.a. per rondvaartboot. Natuurlijk werd ook de CN-tower door een aantal  “ bestegen” en werd er volop gewandeld door deze moderne stad met zijn talloze en soms zeer fraaie wolkenkrabbers.

Zo. 17/09

Om 08.30 vertrokken wij per bus o.l.v. Yvonne Leenaers naar de Niagara watervallen. De koffiestop hielden wij bij Jim Horton.  Met de boot ( Maid of the Mist VI) langs de Amerikaanse waterval richting de Canadese “ Horseshoe “ . Wat een imposant watergeweld !  Na een korte pauze op Table Rock reden wij naar Niagara on the Lake, een aardig dorp aan het Ontario meer en vervolgens terug naar Toronto.  Mede door het schitterende weer een leuke en gezellige dag.

Ma. 18/09

Om 08.00 uur stond een ieder klaar om naar Pearson Airport af te reizen vanwaar wij, na een korte vertraging,  om 12.45 vertrokken  richting Vancouver ( vijf uur vliegen in een comfortabele Boeing 767 waar wij zelf voor ons natje en droogje moesten zorgen).  Na aankomst werden wij opgewacht door Celine Doublet ( alweer een Nederlandse), die ons naar de bus begeleidde en vervolgens naar Vancouver Downtown bracht. Hier logeerden wij twee nachten in het uitstekende Coast Plaza hotel. Na aankomst maakte onze eigen reisbegeleider Wouter Koopman meteen kennis met Trudy Grupp, de reisleidster die ons op de 13-daagse rondreis ( Railtour Rendez Vous ) zou begeleiden.  Het regime voor de komende dagen werd snel duidelijk : wake up call 06.00 – koffers op de gang 07.00 – vertrek 08.00 uur.  ’s Avonds werd er door een aantal bij de Vietnamees gegeten, terwijl anderen voor een Indiase maaltijd kozen.

Do. 19/09

Om 07.30 uur vertrek naar het Aquarium in Stanley Park waar onder toeziend oog van enorme Beluga’s het ontbijt werd gebruikt. Aansluitend vrije tijd om de rest van het aquarium te bekijken en dan volgt een uitgebreide rondrit door Vancouver met o.a.  Gastown, Chinatown , de totempalen in Stanley Park en een bezoek aan de Capilano Suspension Bridge.  De middag is vrij en wordt door de meesten gebruikt om de stad verder te verkennen en een rit te maken met de Skytrain.

wo. 20/09

Het gaat nu echt beginnen ! Het weer is druilerig wanneer de bus Tsawwassen bereikt vanwaar de boot van BC Ferry naar Swartz Bay vertrekt. Al snel werden de eerste dolfijnen ontdekt en na een mooie tocht van ca. 1 ½ uur bereiken we Vancouver Island . Wij brengen eerst een bezoek aan de schitterende tuinen van Butchart Gardens alvorens naar de gezellige hoofdstad van British Columbia, Victoria, te rijden.  Hier vertrekt ook 1x per dag de enige trein die het eiland rijk is naar Courtenay. Voor de deur van het Coast Harbouside Hotel vliegen de watervliegtuigen af en aan en een aantal deelnemers maken gebruik van de watertaxi om zo het centrum (Inner Harbour) te bereiken.

do. 21/09n

Na een zeer mager ontbijt (het hotel onwaardig!) rijden wij via Chemainus en Nainamo naar het “ Cowboy dorp” nabij Coombs voor de lunchpauze.  Na het bezoek aan het McMillan Park en een kijkje aan het strand van Qualicum Beach naar Campbell River aan Duncan Bay, de nauwe doorgang tussen Johnstone Strait en Strait of Georgia.  Wij logeren in de zalmhoofdstad in de comfortabele Coast Discovery Inn tegenover de veerboot naar Quadra Island.

vr. 22/09

Via een schitterende route naar Telegraph Cove, waar wij na de lunchpauze aan boord stappen van een schip op zoek naar Killer Wahles (Orca’s). En we hebben ze gezien ! De schipper wist precies waar hij deze enorme beesten kon vinden. Een geweldig schouwspel. Na bijna vier uur op het water, waarbij wij ook de “ Zuijderdam “ van de Holland America Line zagen passeren, reden wij naar Port Hardy voor de overnachting in het plaatselijke motel.

za. 23/09

In twee groepen zou er met Coastal Air laag over de Inside Passage naar Prince Rupert worden gevlogen ( 11.30 en 14.00 uur ). Deze havenplaats in het Noorden van British Columbia bereikten wij echter pas in de loop van de avond. Mist op Port Hardy maakte het vliegen onmogelijk en zo keerde de hele groep per touringcar terug naar Campbell River. Na een uitgebreide security check brachten twee vliegtuigjes ons naar Prince Rupert. De airport ligt op een eilandje en we moesten dus eerst nog met de pont naar het vaste land alvorens het uitstekende Crest Hotel te bereiken. Snel even wat eten en naar bed!

zo. 24/09

Prince Rupert hebben wij dus alleen in het donker gezien, want we vertrokken alweer tijdig naar het terminal van BC Ferries en VIA Rail, waar tegen 08.00 uur “The Skeena” luid toeterend binnenreed. We hadden bijna een heel rijtuig voor ons alleen en omdat we Totem Class reisden mochten we ook in de Domecar zitten. Het ontbijt, lunch en diner werd in de trein geserveerd. Via een schitterende route door o.a. de Skeena Valley  bereikten wij in de vooravond Prince George. De bus bracht ons binnen een paar minuten naar de Coast Inn of the North, waar werd overnacht.  De plaats zelf bracht geen opwinding !

ma. 25/09

Ook deze dag brachten we door in de Skeena en evenals de vorige dag werd er af en toe gestopt om de rokers de gelegenheid te geven een sigaretje op te steken.  Ook vandaag zagen wij weer diverse beren langs de spoorlijn.  Langs o.a. de hoogste berg van de Rocky Mountains (Mont Robson) bereikten we wintersport- plaats Jasper in de deelstaat Alberta.  Logies in de Jasper Inn Alpine Resort.

di. 26/09

Na het vertrek zagen wij al snel een aantal Elks door het dorp wandelen en later aan het begin van de schitterende Icefield Parkway nog een paar. De eerste stop werd nabij de Athabasca Gletscher gemaakt waar met een speciale snocoach over de Columbia Icefields werd gereden. Vervolgens naar het beroemde Lake Louise en tot slot naar Banff, waar wij twee nachten logeerden in het enorme  Fairmonts Banff Springs Hotel

wo. 27/09

Hoera ! We mogen uitslapen ! Om 09.00 uur vertrekken wij voor een (korte) excursie door de directie omgeving van het gezellige stadje Banff met o.a. Lake Minnewanka. Vervolgens vertrekken een aantal passagiers met de “ Gondola “ naar de top van Sulphur Mountain, een paar deelnemers gaan shoppen en een enkeling stapt in de helicopter om de Rocky Mountains van boven te bekijken.

do. 28/09

Na het ontbijt richting station en om 08.40 uur komt de “ Rocky Mountaineer “ binnen rijden. Al snel hadden wij onze plaatsen ingenomen in een z.g. Redleaf rijtuig en wachtten in spanning af wat de dag zou brengen. Het werd een spectaculaire tocht dwars door de Rockies via o.a. de Kicking Horse Pass, Selkirk Mountains en de Rogers pass.  Tegen 18.00 uur bereikten wij Kamloops waar werd overnacht in de Executive Inn. 

’s Avonds brachten wij een bezoek aan de muzikale show in Two Rivers Junction, waar tevens de maaltijd werd gebruikt.

vr. 29/09

Vandaag reed de Rocky Mountaineer ons o.a. langs de Thompson en Fraser River en door diverse nauwe canyons richting Vancouver. Een schitterende tocht door een prachtig stuk natuur. Per touringcar terug naar Vancouver Downtown, waar we nog twee nachtjes logeerden in het Coast Plaza Hotel.

za. 30/09

Vrije dag! Lekker uitgeslapen en na een goed ontbijt de stad in. In de supermarkt werd een dagkaart gekocht. Dit betekende ongelimiteerd reizen met de stadsbussen, de seabus en natuurlijk de Skytrain.

In de haven lagen twee schepen van de Holland America Line en het was nog steeds mooi weer!

zo. 01/10

Een aantal maakte na het ontbijt een flinke wandeling door het fraaie Stanley Park, waarna om 14.00 uur de bus naar de airport vertrok.  De airbus van Air Canada vertrok om 18.30 uur richting London en de meeste deelnemers probeerde een uurtje of wat te slapen. 

ma. 02/10

Na een voorspoedige vlucht werd om 11.30 uur voet op Engelse bodem gezet. Van terminal 3 bracht een bus ons naar het Flight Connection Centre waar na  bagagecontrole bij British Midland werd ingechecked voor het laatste traject naar Amsterdam. Na enige vertraging werd om ca. 17.15 uur Schiphol bereikt. Twee koffers hadden besloten om op Heathrow achter te blijven, maar daar werd snel een stokje voor gestoken, waarna ze keurig bij hun eigenaar thuis werden afgeleverd.   Moe maar tevreden keerden de 16 deelnemers aan deze fantastische reis huiswaarts.

 


(Foto door Henk)


(Foto door Henk)

boven


Reisverslag Dresden, Ertzgebirge & Bohemen 2006

door Ger Haaswinder

zaterdag 9 september

Na een voorspoedige rit over Neerlands wegen streken 28 van de 29 deelnemers aan deze excursie neer in het wegrestaurant bij Zevenaar voor de koffie. Eén deelnemer zou zich pas in Dresden bij de groep voegen. Verder ging het naar Lüdenscheid voor de lunchstop om daarna ter hoogte van Giessen de route te nemen richting Erfurt. Reden wij tot dan op tijdschema, na Giessen werd gekozen voor een meer toeristische route om uiteindelijk door een te lage doorgang weer in Giessen te eindigen. Een typisch voorbeeld van een rondje om de kerk. Hierdoor arriveerden wij wat later dan gepland in ons hotel in Eisenach. Na het diner in het restaurant van het hotel togen sommige deelnemers de stad in, waar men op de Marktplatz nog rails en wissels van het einde 1975 opgeheven trambedrijf ontdekte. Op een terrasje werd dit feit op een waardige wijze met een drankje herdacht. Voorwaar een mooie afsluiting van een zonnige reisdag.

zondag 10 septembe

Na een goede nachtrust en een goed ontbijt namen wij afscheid van ons hotel en gingen op weg naar onze eerste excursie van deze reis: Schloss Wartburg, waarvan de geschiedenis teruggaat tot 1067. Maar de grootste bekendheid kreeg dit prachtig gelegen slot door Martin Luther, die daar tijdens zijn ‘gedwongen’ verblijf in 1521 in tien weken het Nieuwe Testament van het Latijn in het Duits vertaalde. Na de rondleiding en koffiepauze verlieten wij de Wartburg en Eisenach. Via de Autobahn en langs Zwickau reden wij vanaf deze plaats via een mooie landschappelijke route naar Schwarzenberg om daar het Eisenbahnmuseum te bezoeken, dat daar sinds 1992 is gevestigd. Een klein en interessant museum, waar door de open dag ook de mogelijkheid bestond op een stoomloc BR 52 een Kabinenfahrt te maken, waarvan sommigen gebruik maakten. Daarna werd de Autobahn weer opgezocht om een uur later aan te komen bij ons hotel in Dresden bij het Hauptbahnhof. Na het inchecken en diner en een korte verkenning van station of centrum werd deze dag afgesloten. 

maandag 11 september 

Deze ochtend reden wij eerst naar Freital-Hainsdorf om een kijkje te nemen bij het station van de Weiβeritztalbahn, die door de overstromingen in 2002 door het riviertje Weiβeritz voor bijna 70% was vernield. Tot ons genoegen troffen wij op de emplacementsporen divers materieel aan, maar aan de rails was duidelijk te zien, dat er nog niet gereden werd. Het boekingskantoor, teven souvenirwinkel, deed met onze komst goede zaken en op deze wijze steunden wij de wederopbouw, waarvan men hoopt, dat de gehele lijn tot aan Kurort Kipsdorf weer in 2008 kan worden bereden.

Via een prachtige route door het Ertzgebirge reden wij naar Bad Schandau, waar wij met een historische motorwagen van de Kirnitzschztalbahn een rit maakten naar Lichtenhainer Wasserfall om daar de lunch te gebruiken. Hierna reden wij met de tram terug naar het depot, alwaar wij een kleine rondleiding kregen. Na een korte fotosessie van kruisende trams gingen wij met de bus terug naar Bad Schandau, waar de rest van de middag een ieder op eigen gelegenheid doorbracht.

Na afloop reden wij over de Bundesstrasse door een prachtig landschap met zijn vele dorpjes naar ons hotel in Dresden.

dinsdag 12 septembe

Ter hoogte van Bautzen verlieten wij de Autobahn om via een landschappelijk fraaie route naar Weiβwasser te rijden. Net voor deze plaats kon men, ondanks heraanleg van bossen, de gevolgen van de ingreep op het landschap zien tengevolge van de bruinkoolwinning. De aanwezigheid van een krachtcentrale versterkte dit beeld nog eens extra

Maar eenmaal in Weiβwasser bezochten wij de 111 jaar oude Waldeisenbahn Muskau (600 mm), waar wij hartelijk werden ontvangen. Na de introductie en bezichtiging van het museum maakten wij een retourrit door de prachtige omgeving naar Muskau. Deze lijn is zeker de moeite waard om nog eens, maar dan met stoom, te berijden.

Na afloop van dit geslaagde bezoek reden wij naar tramstad Cottbus, in het Sorbisch Chosebutz genaamd, om op eigen gelegenheid de stad en/of het trambedrijf te verkennen. Aan het eind van reden wij terug naar Dresden, terugkijkend op wederom een geslaagde dag.

woensdag 13 septemb

Deze dag reden we na het verlaten van de Autobahn vanaf Bautzen zuidwaarts naar Zittau voor een bezoek aan de Zittauer Schmalspurbahn. Tijdens het uitstappen bij het station werden wij aangenaam verrast door de binnenkomst van de smalspoortrein uit Bertsdorf. In de DB stationshal werd in een ‘DDR achtige sfeer’ genoten van een kopje koffie, waarna het tijd werd voor onze rit door de mooie natuur van het Ertzgebirge naar Kurort Oybin. Na een kort oponthoud door het omlopen van de locomotief verlieten wij dit fraai gelegen station om terug te keren naar Bertsdorf. Hier waren wij getuige van het gelijktijdige vertrek van twee door stoom getrokken treinen naar resp. Kuraort Oybin en Jonsdorf. Na dit prachtige schouwspel reden wij met de bus terug naar Zittau voor de lunch en een korte verkenning van de stad.

Hierna togen wij naar Olbersdorf voor een kort, maar zeer interessant bezoek aan de Arbeitsgruppe Grubenbahn. Deze organisatie verzorgt en restaureert sinds de sluiting van de bruinkoolgroeve divers rijdend werkmaterieel om op deze wijze de geschiedenis hiervan levendig te houden. De ontvangst, uitleg over en demonstratie van wat er te zien was door de enthousiaste leden van de werkgroep was zeer hartelijk te noemen.

Terug naar Dresden reden wij een prachtige route door de Sächsische Schweiz om tijdig terug te keren in ons hotel om daar tijdens en na het diner alle opgedane indrukken te verwerken. 

donderdag 14 september

Na een korte wandeling vanaf het hotel bereikten wij het in de binnenstad gelegen Verkehrsmuseum, dat, zwaar beschadigd in de nadagen van de oorlog, weer geheel in zijn oude glorie was hersteld. Naast tentoongestelde trams, treinen en andere middelen van vervoer maakten wij ook kennis met de grootste en mooie modelbaan in schaal O, die men speciaal voor ons bezoek in vol bedrijf liet zien. Zonder meer een bijzonder en imposant schouwspel.

Hierna was een ieder vrij om de rest van de dag op eigen wijze in te vullen en ’s avonds bleek, dat iedereen deze tijd al lopend of trammend zeer goed had besteed door een nadere verkenning van deze prachtige stad aan de Elbe.

vrijdag 15 september 

Al vroeg namen wij afscheid van het hotel en reden richting Tsjechië. Tussen Dippoldeswolde en Kurort Kipsdorf volgden wij het langs de weg liggende smalspoortraject van de Weiβeritztalbahn. Nog duidelijk waren de gevolgen te zien van de opgelopen waterschade in 2002. Behalve diverse bruggen waren ook hele baangedeelten door de kracht van het water weggeslagen. Er zal nog veel werk moeten worden verricht, wil men over twee jaar weer het gehele traject kunnen rijden!

Tot de grens ging de route verder door het fraaie Ertzgebirge om eenmaal in Tsjechië het meer golvende landschap van de hoogvlakte te doorkruisen. Zo bereikten wij als eerste doel het plaatsje Litvinov. Hier zouden wij na een koffiestop een bezoek brengen aan het trambedrijf. Voor wij het ons realiseerden, werd de ‘binnenstad met zijn winkelstraat’ gepasseerd. Want plotseling stonden wij veel te vroeg aan de poort van het tramdepot. 

Na een korte (spraak)verwarring bij het depotpersoneel en een telefoontje naar het hoofdkantoor in Most veranderde de sfeer geheel in een warm welkom en toen ging het hek open. Spoedig daarna dronken wij koffie in de personeelskantine.

Na aankomst van onze excursietram werd het depot bezichtigd en werd een rit gereden over het gehele tramnet. Het meest indrukwekkende deel was wel de interlokale allure van het 12 k lange traject tussen Litvinov en Most, dat wordt gekenmerkt door de aanwezigheid van de enorme petrochemische industrie en bruinkoolafgravingen. En dit alles in de nog enige rijdbare 2,60 mtr. brede Tatra tramprototype in de wereld van het type T5B6 uit het jaar 1976, die speciaal voor de Sovjet-Unie was ontworpen, maar nimmer in leveringsorders werd omgezet

Eenmaal in het tramdepot van Most aangekomen, namen wij afscheid van dit trambedrijf. Met de bus gingen wij naar het niet veraf gelegen stadscentrum uit de jaren zestig en zeventig met grote, lange en brede wegen, geflankeerd door een zeer moderne bebouwing met typische ongezellig uitziende ‘Oostblok’ woonblokken. Maar het belangrijkste was, dat er banken en eetgelegenheden waren. 

Hierna was het weer tijd voor een voortzetting van onze tocht en na een laatste blik op het trambedrijf reden wij door het fraaie uitziende Tsjechische landschap met zijn dorpen en stadjes naar ons hotel in Krimice, gelegen even buiten Pilzen. Na het inchecken, opfrissen en een goed verzorgd diner werd teruggezien op weer een zeer geslaagde zonnige dag.

zaterdag 16 september

Deze ochtend stond geheel in het teken van het trambedrijf van Pilzen, waar wij allerhartelijkst werden ontvangen. Na het bezichtigen van het depot en werkplaats werd onze groep in tweeën gedeeld. Eén groep reed met een tweeassige motorwagen met open balkons uit 1904, terwijl de andere groep reed in een Tatra tramtype T1 uit 1955. Gereden werd een rondje door de binnenstad en een route naar een van de buitenwijken. Halverwege de rit werd van wagen gewisseld en een jongedame van het toeristenbureau verstrekte ons van de nodige informatie over de stad met zijn vele bezienswaardigheden. Al met al een zeer geslaagde kennismaking met dit trambedrijf.

Weer terug in de binnenstad, werd de middag op eigen wijze ingevuld en de stad, naast de vele stralend bruidsparen, met zijn prachtige uitziende bebouwing en het vele groen nader verkent. Daarbij behoorde ook een bezoek aan het spoorwegstation en een enkeling lukte het zelfs aan een rondleiding deel te nemen bij de fameuze bierbrouwerij van het Pilsner Urquell. 

Zo eindigde weer een zonnige dag met vele opgedane indrukken van de stad.

zondag 17 september

Na het verlaten van ons hotel in Krimice en het doorkruisen van de nog ontwakende stad Pilzen kwamen wij op onze route naar het zuiden, waar wij in de verte al de contouren van de Alpen konden waarnemen. Onderweg naar de grens gebeurde het onvermijdelijke: het inlassen van een extra stop bij een stand langs de weg, waar o.a. houtsnijwerk, maar vooral tuinkabouters werden verkocht. Hier werden de laatste Tsjechische kronen opgemaakt, waarna wij door een prachtige natuur uiteindelijk arriveerden in de grensplaats Bayerisch Eisenstein voor een bezoek aan het Localbahnmuseum. Hier werden wij opgewacht door een oudere Bayerische Eisenbahn medewerker, gestoken in een uniform uit het begin van de vorige eeuw, versierd met veel gouden ornamenten. Deze leidde ons met veel verve rond langs de diverse opgestelde locomotieven in de halfronde locomotievenloods uit 1877.

Door het fraaie Bayerischer Wald reden wij verder naar het oude plaatsje Cham voor de lunchstop om vandaar via de mooie Bier- und Burgenstra βe en de Autobahn naar ons hotel in Würzburg te rijden. Na het diner maakten ter afsluiting van deze zonnige dag diverse deelnemers een korte avondwandeling langs de rivier Main om tenslotte neer te strijken op een terras nabij het Rathaus.

maandag 18 september

Hadden wij tot nu toe alle dagen zon in overvloed gehad, vandaag was het een bewolkte en soms zelfs miezerige dag. Duidelijk een teken, dat dit onze laatste reisdag was en dus namen wij afscheid van hotel en Würzburg en snel werd de Autobahn opgezocht.

Na een koffiestop voorbij Frankfurt a/Main kwamen wij rond het middaguur aan in Bonn. Hier kreeg men tot de namiddag de gelegenheid vanaf deze uitstapplaats de steden Bonn, Keulen en de diverse tramlijnen in dit gebied te verkennen. Ook was er de mogelijkheid om halverwege de middag met de bus naar Keulen te reizen. De opstapplaats was in Keulen bij het Hauptbahnhof. Deze regeling werkte wonderwel en velen hebben deze middag goed weten te besteden.

Op tijd vertrokken wij weer uit Keulen. Hadden wij de gehele reis nog geen last gehad van files, dit zou deze keer anders uitpakken. Toen de bus bij Düsseldorf de Autobahn opdraaide, reden wij na een paar honderd meter de fuik in van een 10 km lange file. Pas na twee uur konden wij ons hieruit los worstelen. Bij Rasthof Hünxe werd nog even de inwendige mens versterkt om daarna verder huiswaarts te rijden, waarbij onderweg bij de diverse uitstapplaatsen afscheid werd genomen van onze medereizigers

Wederom kan worden teruggezien op een zeer geslaagde reis met Ad Venderbos en Ger Haaswinders als reisleiders en Gerda Tromp als onze chauffeur.

boven


Verslag 3-daagse reis naar Henegouwen en Valenciennes

Vrijdag 27 t/m zondag 29 oktober 2006

Op vrijdag 27 oktober reisden 38 personen o.l.v. Ger Haaswinders (TEL) en Wouter Koopman (TOL) richting Oosterhout voor een kopje koffie.  Dagen had de reisleiding wakker gelegen van het feit dat de bevestiging van een aantal afspraken maar niet werden ontvangen. Er lagen al noodscenario's op de plank om een alternatieve reis uit te voeren ! Maar dit was gelukkig niet nodig want ca. 40 uur voor vertrek werd men in België wakker en werden de afspraken alsnog bevestigd. Dit had natuurlijk wel tot gevolg dat er in de bus een aantal z.g. Belgenmoppen werden gelanceerd. De eerst stop was aan de grens van  Brussel waar een aantal reizigers overstapten op (tram)lijn 42 voor een rit naar het centrum van de stad (Beurs). Na de lunchstop reisde men verder met metro lijn 1 B naar Montgomery en verder met tram 39 naar Woluwe voor een bezoek aan het trammuseum. De overige deelnemers arriveerde per touringcar. Aansluitend had men de gelegenheid om met tram 44 naar het eindpunt in Tervuren te rijden. Een mooie rit door een fraai stuk natuur.  Na de theestop bij de “ Butte du Lion “ nabij Waterloo bereikten wij tegen zes uur onze standplaats Charleroi, waar twee nachten werd gelogeerd in het Ibis hotel tegenover het Gare du Sud. Na het diner maakten een aantal nog een wandeling door deze sombere stad om na een “ Leffe Blonde “ de slaapkamer op te zoeken.

CFV3V -- 2006 -- WELCOMEOp zaterdagochtend brachten wij een bezoek aan de controlekamer van TEC-Charleroi en werden eveneens op de hoogte gesteld van de grote plannen die men nog in de stad heeft m.b.t.  het tramvervoer. Na het bezoek werd het tramnet bereden (retourtje Anderlues) en/of het centrum van Charleroi, de stad van o.a. Robbedoes, bekeken.  Na de lunchpauze vertrek naar Mariembourg, waar we aan boord stapten van een stoomtrein van de Chemin de Fer à Vapeur des 3 Vallées, die ons in ca. 45 minuten naar het zonnige Treignes bracht. Hier werd het interessante spoorwegmuseum bezocht. Na terugkeer in Mariembourg brachten wij nog een bezoek aan  de Brasserie des Fagnes, de plaatselijke brouwerij, waar na de rondleiding de theorie in praktijk werd gebracht. Het diner, incl. drankjes en een kopje koffie, werd in het hotel geserveerd. Voor een aantal was het de eerste (en wellicht de laatste) keer dat men escargots (slakken) at !

De laatste dag (zondag 29 oktober) begon een beetje in mineur nadat Hans Ahles (onze voortreffelijke chauffeur) had gemerkt dat ongenode gasten in zijn touringcar waren geweest. Een hoop rotzooi, maar op enige blikjes cola en een paar pakken koffie na, was er gelukkig niets uit de bus verdwenen. De politie was snel ter plaatse en nadat men alle constateringen aan het papier had toevertrouwd vertrokken wij om toch ruim op tijd in Thuin te arriveren. Hier stond een bezoek aan de ASVI op het programma. Na de rondleiding door Citadis voor het centraal station van Valencienneshet fraaie complex werd er  met een tweetal trams flink door het Henegouwse landschap gecrossed. Via een mooie route door het Belgisch/Frans grensgebied bereikten wij tegen lunchtijd de stad Valenciennes, waar sinds juni van dit jaar weer een tram rijdt. En wat voor een!  Veel deelnemers bereden het net van ca. 9,5 kilometer tussen Dutemple en Université in één van de fraaie lagevloertrams (Citadis).

Om 16.00 uur werd de autoweg opgezocht en na de diner stop nabij Brussel arriveerden we keurig (en welvoldaan) op tijd in Utrecht en Alphen aan den Rijn.  

boven